Attention: Do this at your own risk. The author shall not be responsible for any damage or injury caused by using this circuit design. If you are unsure of any terms, please consult someone with electronic-based knowledge.Versi pertama : Jadi, tapi kos yang mahal dan besar.
Versi kedua : Terbukti jadi dan berkesan. Menaikan sedikit pickup dan menstabilkan voltage
Proses me'upgrade versi kedua menjadi versi ketiga @ V3.
Capacitor disusun dengan kemas untuk menjimatkan ruang
Pasang jumper
Pasang Perintang dan LED
Bahagian belakang
Pasang cable terminal +ve dan -ve
Bahagian belakang
Proses menebuk casing, masukan suis dan soket fuse
Siap
Pemasangan, VS berfungsi dengan baik. LED menyala, bila dicabutkan terminal +ve dan -ve atau off kan suis atau cabut fuse, LED masih menyala dan beransur2 padam.
*Update 22/1/2011
Ramai yang mintak diagram VS versi ke3. So sapa2 yang nak boleh rujuk litar diatas. TQVM.
9 comments:
syukie...kasik aku list brg nak buat VS V3 ni... :) ijjatte@gmail.com
nak tanya yg V3 nilainya x sampai pun 47000micro farad
boleh ke?
V1 kalau calculate mmg sampai 47,000uF. tapi yang V3 saya buat kurang sikit nilai dia supaya nak jimatkan ruang.Setakat ni kereta saya dah pakai 3 VS yang dibuat sendiri. Dah 6 bulan pon still tak ada masalah.
Salam, Nak tanye..kapasitor 85°c xsesuai letak di ruang enjin,jadi boleh tak kalau sy pasang heatsink pada litar?
elok ambil yg 110 darjah..85 boleh juga tapi pasang heat sink..kadang2 heat sink ni x banyak membantu sangat, kalau pakai heat sink yg berkualiti baru ok...
tq..sy dah try, okla panas skit then dsebabkan keraguan sy pakai kipas komputer + resistor...soklan sy, agak2 bleh masuk air x dlm box tu?hehehe
Untuk line +ve dr bateri lagi elok kalau letak 1 fuse.anggaran dalam 20 ke 30 amp.kalau pakai slide fuse maca yang kereta pakai tu lagi bagus.
assalamualaikum tuan...saya ingin bertanya...adakah normal bila saya cabut cable SV , hampir 45 min leh nyala n beransur padam
V3 ni efektif tak?
Post a Comment