Friday, December 30, 2011

D.I.Y Repair door handle

Hari rabu yang tak best, nak buka pintu tiba2, patah door handle kereta aku, punya la tensen. Nak kata badan ketul2 kuat gagah pekasa tak ada la plak.

So pagi jumaat yang indah ni, aku pergi beli door handle tu, dan pasang sendiri. Jimat duit nak bayo labour cas. Sape2 nak aku tolong pasang boleh je upah minum sudah la :D

*Aku dapat ilmu nak repair ni pun dari apek kedekut, sampai RM15 dia pau aku untuk ilmu nih. Adoiyai~

1) Beli dulu barang mentah, iaitu sebijik door handle beharga RM22.20 selepas % dekat proton.


2) Buka cover pintu yang belah dalam. Ada 3 skru je pun. Dan jangan lupa buka Cap yang tutup skru side mirror tu dulu.


3 tempat skru tu di


3) Buka cover getah dekat tepi pintu then putar skru arah buka. Skru ni memang tak boleh cabut so kalau dah tak boleh pulas stop.


4) Dah pulas skru dekat tepi pintu tu, kemudia cabut benda alah dalam gambar dibawah baru boleh bawa keluar door handle ni.


5) Lepas tu masukkan hujung belah kanan dulu baru kiri.


6) Kemudian skru dekat tepi pintu tu putar bagi adjust tutup atau buka, adjust bagi handle tu boleh capai besi yang tarik pintu dekat dalam. kemudian kalau test da ok. Pasang balik besi dekat luar handle tu dan ketatkan balik skru dekat tepi pintu.

7) Siap sudah :D


8) Kalau tak berapa nak faham, cuba2 la godek2 dan belajar macam mana benda alah tu berfungsi baru kita tau macam mana nak betulkannya. Benda simple macam ni aku belajar dekat apek bangang kedekut ciput tu sampai RM15. * Dia ajar aku cara nak buka benda alah ni dengan,


Adjust skru ni. Kalau dari awal aku tahu nak adjust skru ni dengan buka besi dekat atas tu, tak payah aku nak EMO dgn apek tu pagi2 jumaat ni. :(

22 comments:

Afzainizam said...

Wahhhhh kat sini banyak diy.... boleh buat rujukan ni..... Thanks banyak membantu saya memahami dan mendalami perbagai aspek automotif disini.... Thanks bebanyak...

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Story terbaru blog kami...
diy paintless dent removal

Syukie said...

TQ AFzainizam~

Anonymous said...

got back door handle DIY?

Anonymous said...

salam. sy nk buka cover bhgn dlm pintu blkg kereta saga FL. sy anak kecil sy buang kad touch n go kt celah tingkap. tpi sy cuma jumpa dua skru; satu kt tmpt buka pintu ngan button buka tingkap. cmne ye nk buka cover tu. hrap bole tlg. tmksh

-raihan

Syukie said...

1st sorry sekarang memang jarang update blog, da zaman kerja ni. dulu zaman kolej rajin ler...Ada banyak masa terluang.


Anonymous : Sorry tak penah buat yang belakang punya, tapi boleh cuba rasanya step sama macam dekat depan.

Raihan: Sorry again, saya dah tak pakai saga sekarang. dah tukar ke Myvi pula :D , rasanya bahagian belakang ada lagi 1, dekat dalam tempat pemegang dekat belakang . Saya tak boleh nak bayangkan rupa pintu tu sorry sebab dah tak ada rujukan. kalau masih pakai saga mungkin boleh bantu.

Anonymous said...

As the site matures, the basic life-supporting systems are working,
hence, adequate water, we would poison ourselves with our own body mass and additionally sustaining
a nourishing lifestyle in recent times. Group There are specific
Tri-salts mentioned in this great article about sauna. This means that you could buy best
body cleanse for men products that help to protect and thus,
if not all, over-the-counter medications have some side effects.


Here is my web site; webpage

Anonymous said...

Tq bro! Sangat2 membantu

Anonymous said...

dh habis pun aku baca bloh ni sangat menarik..

tq bro..kalo ada apa2 pertanyaan lain cmne ye nk contact bro??

emel sy : z2s_88@yahoo.com

Syukie said...

Maaf la jarang buka blog sekarang, kalau nak contact boleh add FB : https://www.facebook.com/naim.shaharani

TQ

wengsiu said...

hello encik,

terima kasih atas artikel ini. Sama mengalami masalah sama di atas tetapi bezanya handle pintu saya patah dua iaitu di depan dan belakang pintu. Pintu depan saya dapat settle atas ajaran encik tetapi pintu belakang agat rumit..sampai sekarang saya tak dapat membuka panel plastik itu pasal tombol untuk menurunkan cermin itu adalah manual...saya tak ada idea nak membukanya...encik ada idea? boleh bagi sikit pertua tak?

Syukie said...

Untuk pintu belakang saya tak ada pengalaman lagi :)
Mungkin nanti kalau ada saya share :D

Mud Bahulu D'Qaseh said...

pintu belakang..tombol yg menurunkan cermin ada klip sikit..tolak skit klip tu..blh buka tombol tuu..

Unknown said...

Tq.... Amat membantu.....selesai masalah.. X byr upah kat kedai.... Tq sekali lagi

Unknown said...

Klu x silap.... Cuba guna pembaris besi n msukkan pembaris antara tombol n penal pintu..... Ada clip utk lock tombol pintu tu... Selamat mencuba.... Tq

Unknown said...

Tq.... Amat membantu.....selesai masalah.. X byr upah kat kedai.... Tq sekali lagi

Unknown said...

Tq.... Amat membantu.....selesai masalah.. X byr upah kat kedai.... Tq sekali lagi

Anonymous said...

Kenapa la tak minta aje apek tu pasang lepas tu tengok la macam mana dia buat. Tak samapai 15 ringgit pun rasanya.

Anonymous said...

door handle paling murah dekat kedai spare part sri serdang. rm10 xde color. black.

Anonymous said...

Tq bro sgt membantu.bru lps tukar.handle dpn patah.tnya kdai nk rm80 siap psng.beli handle kos rm10 je.

Unknown said...

bro, klau lock dlm trcabut cmne nk masuk kn? d sebalik dlm tu ade lock besi brbentuk 'U' yg join dgn skru tepi pintu tu..

Anonymous said...

Fairfax VA Garage Door Service and Repair in Fairfax Virginia (VA). Best garage door repair. Address: 2700 Prosperity Ave, Ste 260, Fairfax VA 22031. Garage Service Contractors

Unknown said...

Nak tukar perodua viva punya door handle ada diy tak?tolong ye