Friday, September 3, 2010

D.I.Y Motorcycle Voltage Stabilizer Part 1

Attention: Do this at your own risk. The author shall not be responsible for any damage or injury caused by using this circuit design. If you are unsure of any terms, please consult someone with electronic-based knowledge.


Sebelum ni aku dah post mengenai D.I.Y Car Voltage Stabilizer Part 1. Part seterusnya mungkin aku terangkan cara aku sendiri buat VS ( penambahbaikan dari wandzul punya) dan sedikit testimoni.

Pada post kali ni kita buat VS untuk motorsikal pula. Yang litar aku tunjukkan ni pun ambil dari forum Yamaha FZi. Tapi aku dah buat penambahbaikan dari yang asal.








Kegunaan VS ni : To stabilize Voltage of motorcycles, save oil, give more power, bright light.

Cara nak check berfungsi atau tidak : sambungkan terminal +ve VS ke +ve bateri dan -ve VS ke -ve bateri (akan ada sedikit spark, jangan risau sebab voltage baru nak masuk dalam capasitor). Selepas tu cabut kedua2 terminal dari bateri. Lihat LED. LED akan masih menyala kemudian beransur2 padam. Ini bermakna VS yang anda buat jadi.

Untuk VS motosikal cuba buat ia kalis air. Tutup mana2 lubang yg membolehkan air masuk.


*Update


Testimoni dari Ahmad Tinjau mengenai VS yang dibuatnya. Berpandukan litar diatas.


135LC (blok dh tukar);

-response enjin sedap, gear 3 kalau 90km/h tak mengerang, sblum pakai mmg mengerang bila 80kmh ke atas

kriss 110 (moto buruk tahun 1997);

-sebelum pakai gear 3 kne tarik kaw2 panjang, bila masuk gear 4 tetap tak larat (ada torque dip, kne slalu turun gear 3 balik walaupun gear 3 dh mengerang)
-selepas pakai vs, gear 3 masuk 4 smooth, power delivery cun skit. dah masuk gear 4 pun terasa moto tu bleh pegi, tak mcm dulu.

kriss 110 lg sebijik ;

semalam sy pasang kat kriss saya tahun 97 tu. saya wat test dgn kriss kawan saya yang akan di pasang vs hari ni, kirenye smlm xpasang lg la..

saya wat test pickup je. test dia berbentuk mcm ni.. rolling start (dlm 30kmh), masuk gear 3, pastu full throttle.. motor saya senang2 tinggal motor dia.. dan sama jugak, saya wat utk gear 4 jugak.. result sama.. motor sy lg pikap..

pastu test speeding, mmg kne tinggal la moto kwn sy tu kat belakang..

kemudian hari ni, saya pasang vs unit ketiga kt moto kwn saya tu,
ulang balik test rolling start gear 3 dan 4 sama mcm smlm.. agak tergamam bile motor dia boleh tapau motor saya, (tp x selaju sy tinggal moto die smlm la) memang die xde wat pape setting pun, cuma pasang vs je..

bile test speed plak, sama laju!
saya kecewa kena tapau, tapi puas ati beb tak yah modi pape pun dh power..



21 comments:

Modenas said...

bro jual berapa utk moto punya

Syukie said...

jual murah dalam rm80 untuk versi3, kalau versi 2 murah sket..

sebenarnya saya x ada sebut harga lagi..

coz x tau nak taruk harga berapa ringgit.

Ahmad Tinjau said...

Bro nak tanya sikit, macam mana rupa fuse 10A tu? bentuk dia sama macam yang dalam kepala plug barang2 letrik tu ke? atau rupa dia lain? kalau rupa sama, camne nak pasang kat strip board? ada holder special ke?
bleh tak tunjukkan link gambar mcm mana rupa fuse tu, cadang nak buat satu vs sendiri la based on circuit yg bro bg ni.. Barang2 lain dh kenal, cuma x kenal fuse je. hehe.. Nanti kaau dah siap, saya post result kat sini..

Syukie said...

ahamad tinjau saya dah jawab persoalan awak di ( http://gohighways.blogspot.com/2010/10/fuse.html )

kalau ada yang kurang sila bagi tahu, kalau ada info salah sila tegur.

Ahmad Tinjau said...

bro, ni gmbar vs yg saya wat,
http://img189.imageshack.us/img189/4347/vsse.jpg
bro bleh guna buh kat blog post klu mau.
saya wat 3 bijik, test kat 3 motor lain2.. 2 dah pasang, satu lg tuan motor tak amik lg,..

135LC (blok dh tukar);
-response enjin sedap, gear 3 kalau 90km/h tak mengerang, sblum pakai mmg mengerang bila 80kmh ke atas

kriss 110 (moto buruk tahun 1997);
-sebelum pakai gear 3 kne tarik kaw2 panjang, bila masuk gear 4 tetap tak larat (ada torque dip, kne slalu turun gear 3 balik walaupun gear 3 dh mengerang)
-selepas pakai vs, gear 3 masuk 4 smooth, power delivery cun skit. dah masuk gear 4 pun terasa moto tu bleh pegi, tak mcm dulu.

kriss 110 lg sebijik
-tak test lg.

apa2 pun, tq bro..

Syukie said...

sama2, Ahmad tinjau, motor sy x sure ley wat wayar grounding ke x :P
tp rasa nya boleh, pasang dr coil ke body..boleh membantu lagi bagi moto2 yang dah lebih 5 tahun umurnya...

kotak yg bro buat tu nmpk mcm besar je..taruk dekat mana? batter cuba himpit2 kan komponen ( but make sure kaki x bersentuhan @ boleh balut kaki dengan sletip supaya x short circuit ) jadi kan kotak tu kecik sket.

and kalau dekat motor cuba seal bahagian2 yang membolehkan air masuk dengan silicon @ ape2 yg ley.

Taniah bro sebab berjaya buat bukan 1, tapi 3 bijik :D

saya x cuba buat dekat moto lagi, x ada masa.. tp kereta saya dah pakai 3 VS..2 dalam engine bay dan satu dalam kopit.

saya akan post kn gambar dekat dalam entri D.I.Y VS untuk motorsikal

Ahmad Tinjau said...

ok, unit yang ketiga dah dipasang dan di test td. keputusan amat memberansangkan..

semalam sy pasang kat kriss saya tahun 97 tu. saya wat test dgn kriss kawan saya yang akan di pasang vs hari ni, kirenye smlm xpasang lg la..

saya wat test pickup je. test dia berbentuk mcm ni.. rolling start (dlm 30kmh), masuk gear 3, pastu full throttle.. motor saya senang2 tinggal motor dia.. dan sama jugak, saya wat utk gear 4 jugak.. result sama.. motor sy lg pikap..

pastu test speeding, mmg kne tinggal la moto kwn sy tu kat belakang..

kemudian hari ni, saya pasang vs unit ketiga kt moto kwn saya tu,
ulang balik test rolling start gear 3 dan 4 sama mcm smlm.. agak tergamam bile motor dia boleh tapau motor saya, (tp x selaju sy tinggal moto die smlm la) memang die xde wat pape setting pun, cuma pasang vs je..

bile test speed plak, sama laju!
saya kecewa kena tapau, tapi puas ati beb tak yah modi pape pun dh power..

u-box(ruang bwh seat) motor kriss dan lc135 stakat ni boleh muat lg kotak itam tu.. cuma untuk kriss, span/getah hitam yang terlekat kat bwh seat yang tekan tools supaya tak bunyi tu kena buang baru muat..

ruang kat stripboard tu saje bg ade lebih pasal sng nak tambah kapasitor bile2...

ape2 pun memang puas hati!

Anonymous said...

salam bro,kalo nk order bapa mau ambik utk kriss 120 leh x..yg starter tu..kos penghantaran plak bapa....harap balas secepat yg mungkin

Syukie said...

sorry bro, buat masa ni saya tak ada masa sangat nak buatkan untuk dijual.
Yang ni pon testimoni orang buat. Saya just ajar macam mana nak buat je...

apa2 boleh email dekat

naim.starhill@gmail.com

senang nak tanya ape2

Syukie said...

Kepada sesiapa yang tak tahu nak beli list barang merujuk litar...
Dibawah aku senaraikan ye:



Component:

suis 12 V DC X 1unit
fuse 10 amp X 1unit
perintang 1k X 1unit
LED warna hijau X 1uni
capacitor 4.7 milli farad 16V 80'C / 110"C X 2unit
capacitor 3.3 milli farad 16V 80'C / 110"C X 2 unit
capacitor 1 milli farad 16V 80'C / 110"C X 4 unit
Stripe board
casing
fuse slot
wayar secukup panjang

Tools:

Soldering Iron
Timah
soldering paste (option)
Cutter

g jalan pasar tunjuk ke list ni

:)

Syukie said...

Dan Tambahan list...

Kemahiran membaca litar elektronik
Kemahiran mempatri-patri
Kemahiran Tawar Menawar ( waktu nak beli barang,penting skill ni)

dan yang terakhir,

kemahiran berani mencuba dan menanggung risiko!

Tak banyak orang ada kemahiran yang last ni...

so be happy, and naver give up and Chill!

fakhrul said...

klau aku nk simple kan litar dgn gabung parallel tuh boleh x?? klau tngok multisim ok jer!!

Anonymous said...

Salam Syukie, nak tanya VS nih nak install bleh letak terus kat +/- bateri ek? xpyh wat bypass dari wire lain ke hape kan..?

Syukie said...

Boleh letak terus je +ve dgn +ve, -ve dgn -ve..

kalau nak by pass bagi jauh tarik sampai ke dalam kereta pun boleh.

Syukie said...

fakhrul, mmg litar ni buat paralel je...x penah lagi tgk org buat VS susun cap secara siri.

Anonymous said...

kira sambungkan pada bateri ka? maaf bertanya,newbie here..

Anonymous said...

bole terangkan lebih lanjut tak dkt fb saya syahfiq1992@yahoo.com

Unknown said...

bro utk kawasaki krr 150 blh buat VS x?

Unknown said...

nak tnya la,boleh ka pakai kapasitor kecil dan 50v?

Syukie said...

1st sorry sekarang memang jarang update blog, da zaman kerja ni. dulu zaman kolej rajin ler...Ada banyak masa terluang.

Syafiq : nak terangkan detail nak tahu mengenai apa?

Ben : untuk semua kenderaan boleh je pakai VS ni bro :D

Jerry : jangan guna bawah 12V, sebab nanti meletup tak dapat tampung power lebih masuk. kalau lebih tak apa 50v ke, 100v ke.tapi rugi la sebab benda alah tu lagi mahal rasanya~

Speed King Ah Chong said...

Salam semua...
VS saya mmg dah pernah buat n mmg pernah pakai pun sampai skrng kat kereta saya. mmg ada perbezaan. tapi klu nak pakai vs kat kereta tu klu blh elakkan beli yg murah punye pasal caps die tak besar n mudah rosak (caps burst). vs nie nak lbh berkesan n tahan lame klu blh buat grounding wire skali. maksudnye grounding tambahan. yg standard punye blh tampung utk standard aje maka tak eloklah lbh2 n nanti takkan rasa effectnye... itu bab keretalah.... skrng kite cerita bab motor lak. saya pernah pakai kat lagenda 115z. pickup smooth tapi takdela top tu lbh dr asalpun oleh kerana cdi nye bkn dc type (dah lupe jenisnye). just meringankan lagi rintangan current flow dan lampu mmg terang n tak berkedip ikut piston. so, saya br nak buat kat 135lc v2. rasanye 135lc blh increase top die. untuk pengetahuan 135lc adalah dc cdi type ( yg menggunakan cdi direct battery) dan klu blh buat grounding skali... -ve battery pun singgah kat body gak... erti kata lain dc type cdi akan terasa kesan dari vs nie... lagi satu blh cuba menggunakan caps yg faradnye lbh tinggi ( lagi tinggi lagi mahal n lagi bagus) n voltage nye mestilah tak kurang dari 16v. ada sesape nak test blhla... saya pun ngah nak buat test nie... lagipun 135lc standard nie manela larinye pun... ble nengok ex5 modi bodoh pun blh tapau mmg terbakarla jwbnye... tambahan lagi minyak dah naik, moto nak mod pun pk 100x... hahaha.... selamat mencuba...