Sunday, November 28, 2010

DIY Car Soundproofing ( pintu depan )

Tengah2 free jumaat haritu. Aku buat soundproofing dekat pintu depan kiri dan kanan je. Nak buat pintu belakang barang dah tak cukup. So kena tangguh dulu.

Selalunya kalau nak buat soundproofing ni kena guna bitumen sheets. Ada yang lagi bagus pakai aluminium-foil backed bitumen sheet atau ia dipanggil Solar Shield, kualitinya hampir sama dengan Accumat Hyperflex tapi lebih murah.

Rasa nya apa yang aku cakap dekat atas tu budak2 audio biasa dengar sebab nak audio yang sedap kena buat soundproofing dulu. Baru audio boleh pergi. Kalau masih terpingga2 boleh check dekat encik google.

Sebab aku tak ada modal tinggi2, untuk pemulaan pakai je lah Superlon insulation sheets. Itu je yang senang aku nak cari. Nak pakai bitumen sheets kena tempah sebab kedai yang biasa aku pergi tak jual.

Kalau nak audio yang sedap mula2 pakai bitumen sheets lepas tu lapik dengan aluminium tape kemudian pakai insulation sheets. Kalau nak skip bahagian aluminium tape guna aluminium-foil backed bitumen sheet.

So far aku test bawak kereta kalau laju2 tak dengar dah bunyi plastik gegar dekat pintu. Lagi satu dulu kalau aku buka lagu techno kuat2 akan dengar bunyi gegaran plastik dekat pintu, lepas buat soundproofing ni, dah tak dengar bunyi2 yang tak menyenangkan telingga :D


* Satu hari kereta aku bau gam dunlop, pening wei...
* Cara nak hilang kan bau, jemur kereta anda tengah panas dan buka sikit semua tingkap.




3 comments:

SayaNina said...

salam..nice blog!

Anonymous said...

Ada gak pekdahnya bro dari melepak xtentu hala.aku try jugak nanti.

Syukie said...

ok tq bro, test la buat ...isi masa lapang huhu~