Thursday, October 21, 2010

DIY Car Soundproofing ( Engine Bay )

Bahan2 yang diperlukan :

*Insulation foam sheets
*Gam Dunlop
*Gunting
*Scraper


Sebelum memulakan proses men D.I.Y ni, ukur dulu bentuk nya kemudian tandakan and potong ikut shape.


Lapik dulu dengan kertas @ surat khabar sebelum memulakan proses menampal. Karang tak pasal2 gam Dunlop tu meleleh, kan susah.


Sapukan gam rata macam gambar diatas kemudian biarkan separa kering. WARNING ( sila pakai topeng dan cermin mata untuk langkah2 keselamatan, sebab aku abaikan tak pasal2 lepas siap kerja jadi tin tong jap sebab terbanyak bau gam :( )

Kemudian sapukan gam dekat insulation foam sheets ni. Sapu bagi rata. Dekat bahagian tepi2 jangan banyak sangat nanti meleleh.

Then tampal , dah siap.

Agak senang kerja ni, tapi aku ambil masa 3 hari ( total 5 jam ). Memang penat sampai sakit pinggan aku nak buat benda ni, ape2 pon lepas dah siap rasa seronok lak. At least ia hasil kerja aku sendiri. Lawa je aku tampal, memang puas hati !

8 comments:

nazri said...

lorh kne tak pakai yg readymade je bro

Syukie said...

ready made nye berape nazri??

Unknown said...

npe kne tmpal bnda ni? lg r x phm.. haha

Syukie said...

buat sound proof tp lepas test mcm x de efek sgt :P
cuma bila tutup bonet ada rasa mampat sket, sblm ni mcm bunyi tin..

sebab yg lain tampal benda ni sebab suka2 nak bagi nampak lawa :P

nazri said...

readymade pnye ari tu aku beli rm38 je kot.. siap dah berpelekat..
tapi dah lama la

Syukie said...

lebih kurang kos aku beli bahan2 ni...
tp skrng mesti mahal..aku check pon harga dah RM50 keatas :(

Ahmad Tinjau said...

Bro,
untuk kereta punya vs,
berapa total capacitor yang ngam?

lagi besar lg bagus ke?
seingat saya, bro ada buat 3 version kan, yang mana lg best?

Syukie said...

Ahmad Tinjau...
kalau tgk gmbr yg last dlm entri ni boleh nampak..sy pakai VS yg version 3 dkt kereta sy...ada fuse dgn suis..

total capasitor yg untuk version 3
-4700uF
-2200uF
-1000uF
-470uF